Jak zrobić zdjęcia obiektów w ruchu

Wykonując fotografie akcji musisz zdecydować jakie zdjęcia chcesz uzyskać. Zamrażające obiekt w ruchu, czy oddające wrażenie prędkości. Posługując się czasem naświetlania możemy osiągnąć oba efekty.

 

Niska wartość (1/250) pozwoli zamrozić poruszający się obiekt, a jeszcze niższa np. 1/4000 będzie potrzebna do ujęć obiektów mechanicznych, takich jak samochody wyścigowe.

 

Aby pracować z tak niskimi czasami naświetlania potrzebujesz wysokiej wartości ISO (uwaga: prosimy uważać na szum) i wysokiej wartości przysłony, aby zapewnić odpowiednią ilość światła. Alternatywnie, aby oddać wrażenie ruchu, takie jak przepływ wody lub światła na szlaku komunikacyjnym – można wybrać długi czas naświetlania. Wykonując zdjęcia strumienia wody lub wodospadów, mała wartość przysłony w połączeniu z niskim ISO może nadal skutkować zbyt dużą ilością światła. Można temu zapobiec stosując filtr ND (filtr szary), który zmniejsza ilość światła trafiającego do aparatu, co pozwala na dłuższy czas ekspozycji. Prosimy upewnić się, że aparat jest stabilny oraz skorzystajmy ze zdalnego sterowania spustem migawki, aby uzyskać ostre obrazy.

Jeśli wszystkie ustawienia posiadają odpowiednią wartość i jesteś pewny, że aparat jest odpowiednio zamontowany, nie przegapić rozwijającej się akcji. Jest to dobry test na znajomość swojego sprzętu. Im lepiej go znasz i im szybciej zmieniasz ustawienia oraz im krótszy jest Twój czas reakcji, tym lepsze będą Twoje zdjęcia!

Znajdź najlepszy punkt obserwacyjny, taki który pozwali na uchwycenie intensywności akcji. Bądź na miejscu zdarzenia odpowiednio wcześnie i wybierz optymalną pozycję. Wybierz wstępnie ostrość obiektywu na punkcie zainteresowania na długo przed rozpoczęciem akcji, dzięki czemu nie będziesz denerwować się i unikniesz konieczności szybkiej zmiany ustawień, gdy akcja zacznie się rozwijać.

Nie przerywaj fotografowania. Chodzi o każdą możliwą klatkę, znaczenie mają milisekundy. Gołym okiem przy takich prędkościach nie można przewidzieć wszystkich kadrów, dlatego wykonuj ujęcia ciągle i niech aparat uchwyci je za Ciebie. Skorzystaj z tego co najlepsze w trybie ciągłego ustawienia ostrości – po naciśnięciu przycisku ostrość zostanie dostosowana do obiektu, w poniższym przypadku na motocykliście, i będzie podążała za przedmiotem w ruchu, dzięki czemu nie będziesz musiał ponownie jej ustawiać. To pozwala na obracanie aparatu wraz z przedmiotem w celu utrzymania ostrego obrazu obiektu na tle przemieszczającego się tła.

Szyna (jazda) stanowi doskonałe wyposażenie dodatkowe, jeśli chcesz wykonywać ujęcia do klipów poklatkowych.

Niektóre wspaniałe serie fotograficzne zostały wykonane w technice zatrzymania akcji, takie jak na przykład Shake Carli Davidsona. Kto wie, co można stworzyć, kiedy wejdziesz w świat zamrożonych ujęć fotografii ruchu. Czekamy na Twoje odkrycia!

 

 
 

fotolia-logo-white

Fotolia

 
 

Katagoria: porady praktyczne
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 11 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1282  razy.